MVO NEDERLAND COLUMN
Vijf nieuwe wetten voor
internationaal zakendoen
Willem Lageweg, directeur MVO Nederland
De Wet van goed kijken en luisteren
Het lijkt een open deur maar meer dan ooit zullen we moeten leren luisteren naar de ambities en wensen van nieuwe en opkomende markten. Tijdens een recente handelsmissie naar India werd de meest succesvolle deal gesloten door Schouten Food dat vegetarische vleesvervangers maakt. Een interessant en tevens duurzaam product voor een land waar meer dan een miljard vegetariërs leven.
De Wet van lokale partnerships
In Zuid-Afrika, India, Kenia en veel andere landen met opkomende economieën zijn lokale partnerships een absolute voorwaarde voor succesvol zaken doen. Ondernemers die samen werken met lokale partners en veel oog hebben voor de sociale agenda maken veel meer kans op business en vergunningen dan partijen die louter hun eigen belang voorop stellen. Groente- en fruitgroothandel en MVO-koploper Eosta snapt dit en is mede daardoor in dit soort landen een gewaardeerde zakenpartner.
De Wet van de gedeelde waarde
De eerste vier wetten zijn onderdeel van de Wet van de gedeelde waarde. Het gaat bij internationaal zaken doen om samen vernieuwen, om meervoudige waardecreatie, zowel hier als daar. Mkb-bedrijven als Schouten Food, Eosta en Soil&More en multinationals als Unilever, DSM en Interface weten dat deze manier van ondernemen loont.